Distrugerea copiilor prin învăţământ

Parinte, spuneti adeseori ca vor sa le distruga pe toate. Va referiti si la invatamant?

– Da, nu vedeti ce se petrece? Acestea sunt scoli? Aceasta e limba, care se preda azi copiilor?

Care este istoria noastra? Dar si in  Teologie, ce nu se face? Un ateu are diploma in teologie si il lasa sa  predea religia. Nu cerceteaza: ateismul invata religie? “Nu-l putem  scoate” – spun ei. Daca un filosof ar vrea sa predea matematica, il vor  lasa?

Unul este teolog si nu lasa pe oameni sa  se impartaseasca, ca sa nu se molipseasca de SIDA! Este din aceia pe  care computerul i-a trimis la Teologie. Asta nu este cunoasterea lui  Dumnezeu. Demult spuneau: “Copilul a invatat slovele sfinte“, pentru ca  slovele erau sfinte. Vezi profesor de teologie care nu crede, si mai  vorbeste de rau si pe prooroci inaintea studentilor, si sa nu-l scoata.  Dar ce cauti, omule, la Teologie? Ce teologi vei scoate?

 

Cat au influentat protestantii si  catolicii! Cat de mult a patruns duhul ateist in catolicism! Catolicii,  incet-incet, ciuntesc pe sfinti. “Sfanta Ecaterina n-a fost o sfanta  mare” – spun ei. “Ci tatal ei a fost un mic regişor. Sfantul Nicolae a  fost un sfant mic. Sfantul Gheorghe un basm. Arhanghelul Mihail n-a  existat, ci a fost o prezenta a lui Dumnezeu. La fel si Arhanghelul  Gavriil”.  Dupa aceea vor spune: “Hristos nu e Dumnezeu, ci a fost numai  un dascal mare”. Dupa aceea vor merge mai departe: “Dumnezeu este o  putere”. Si dupa aceea vor spune: “Dumnezeu este natura”. In timp ce  exista fapte palpabile, prooroci, proorocii, minuni atat de vii, ajung  si unii de-ai nostri sa creada astfel de prostii. 

A venit si la mine unul sa ia  binecuvantare ca sa mearga in Italia, sa studieze Liturgica si sa faca  doctoratul. “Esti in toate mintile?” – i-am spus. “Vrei sa mergi la  iezuiti sa-ti faci doctoratul si ai venit sa-ti dau si binecuvantare?  Aceia nu stiu ce-i cu ei! Acolo predau uniti, iezuiti si mai stiu eu  ce“. E nevoie de luare aminte in toate partile. Pentru ca asa fac; merg  si studiaza in Anglia, Franta etc., se molipsesc de microbii europeni si  fac dupa aceea doctorat. Studiaza de pilda pe Sfintii Parinti, din  traducerile ce le-au facut strainii in limba lor. Aceia, fie ca n-au  putut reda noimele corect, fie din viclenie, au adaugat si greselile  lor. Ortodocsii nostri care au invatat limbi straine, iau de acolo  microbii straini si-i aduc aici, si mai si invata pe altii. Fireste,  daca esti atent, usor poti deosebi aurul de chihlimbar.

– Parinte, unii tineri care sunt aproape  de biserica, atunci cand pleaca in strainatate pentru studii, deoarece  nu intra aici la Universitate, isi pierd credinta si se ratacesc.

– Voi spune unuia din cei pe care ii  cunosc, sa mai faca vreo doua Universitati in Grecia, ca sa nu mai plece  copiii in strainatate. Sa studieze aici, deoarece copiii se pierd,  parintii cheltuiesc si atat venit iese afara.

Mereu spun tinerilor care merg in  strainatate la studii: “Sa mergeti, daca vreti, dar sa luati aminte sa  nu va pierdeti credinta; sa luati numai cunostintele lor. Si mai ales,  nu uitati sa va intoarceti inapoi, in Patrie. Grecia va asteapta,  sunteti datori s-o ajutati. Sa fiti aproape de eleni, ca sa nu fie  nevoiti sa alerge in strainatate spre a afla un medic sau un specialist  in vreo stiinta. Sa luati aminte mult, sa nu vi se raceasca inima.  Europenii sunt reci, America este numai ca sa te imbogatesti  materialiceste si sa dai faliment duhovniceste!“

– Si grevele, Parinte, ce rau fac! O luna intreaga copiii n-au facut scoala, ci au umblat pe drumuri.

– Eu le spun profesorilor sa nu faca  niciodata greva, numai daca vor voi sa desfiinteze de pilda, religia,  rugaciunea, sau sa scoata crucea de pe drapel etc. Atunci trebuie sa  protestam. Altfel ce sunt vinovati copiii sa piarda lectiile?

– Parinte, asadar, in felul cum s-a fasonat, invatamantul va face mult rau.

– Acum se vor secatui multi copii, dar  si Bunul Dumnezeu va judeca corespunzator. Va examina in ce stare ar fi  fost daca nu ar fi fost influentati si nu li s-ar fi facut rau. Dar si  noi trebuie sa facem multa rugaciune pentru sarmanii copii, astfel ca sa  intervina Dumnezeu sa ii ajute sa nu se secatuiasca, ci sa fie sanatosi  duhovniceste si sa dobandeasca virtuti.

Teoria evolutiei

Ce neghiobii se spun astazi in scoli cu  teoria lui Darwin etc.! Desi ei insisi nu cred aceste prostii, totusi le  spun ca sa murdareasca pe copii, sa-i departeze de Biserica. Cineva  mi-a spus: “Sa spunem ca Pamantul are diferite componente, diferite  organisme, si Dumnezeu a luat din acestea si a facut pe om…”. “Adica –  ii spun – daca nu existau acestea, Dumnezeu nu ar fi putut face pe om?  Mare lucru!” “Sa spunem – imi zice iarasi – ca a luat mai intai din  maimuta si l-a desavarsit”. “Bine, ii spun, n-a putut Dumnezeu sa faca  pe om, culmea creatiei pentru care a oranduit o zi intreaga? Trebuia sa  afle piese de schimb? Citeste sa vezi ce spune proorocia lui Iov, care e  se citeste in Joia Mare. Acestea despre maimuta nici stiinta nu le mai  primeste. Cati ani au trecut de cand oamenii au urcat pe luna? Maimutele  atatia ani nu au progresat deloc; nu numai ca nu au facut nici o  bicicleta, dar nici macar o trotineta. Ati vazut vreo maimuta cu  trotineta? Altceva este daca iei o maimuta si o inveti sa mearga pe  trotineta…” “Dar sa zicem asta… sa zicem cealalta…” “Nu spune nimic – ii  spun – ca sa fii mai sigur”.

Aceasta teorie o invata si un profesor  universitar. Odata i-am spus: “Incet-incet, cu ingrijire, fasolea va  deveni o fasole mai buna, vanata o vanata mai buna. Maimuta, daca o  hranesti, daca o ingrijesti, va deveni o maimuta mai buna; nu poate  deveni om. Daca un negru se afla intr-o clima rece si nu iese la soare,  pielea lui se va indrepta putin, dar nu va inceta sa fie tot negru.” Si  dupa aceea daca te gandesti ca Hristos s-a nascut din om, din Maica  Domnului! Adica stramosul lui Hristos a fost maimuta? Ce blasfemie! Si  nu isi dau seama ca spun blasfemii. Arunca o piatra si nu se uita cate  capete sparg. Dar iti spune: “Eu am aruncat-o mai departe decat  celalalt”. Asta fac astazi: se minuneaza de cel ce arunca piatra mai  departe, dar nu se gandesc cate capete ale acelora care trec pe acolo  sparg.

– Parinte, unii cred ca prin aceste teorii fac pe marxisti sa se apropie de Biserica.

– La inceput se pot apropia marxistii,  dar dupa aceea vor veni ca partid. Si vor spune: “Acum sa mergeti la  Biserica, dar maine, nu. Acum sa faceti asta, dar maine cealalta.” Adica  ei vor randui toate si la urma vor spune: “Cine v-a spus ca exista  Dumnezeu? Nu exista Dumnezeu, va inseala preotii”. Si in felul acesta,  fara sa-si dea seama, marxistii ii folosesc pe ceilalti, ca sa-si  realizeze scopul lor. Marxistii care au dispozitie buna, vin, se  pocaiesc si se marturisesc. Cei care nu au dispozitie buna, nu asteptati  sa se schimbe.

Indeparteaza pe copii de la Biserica

Eram copilandru si cat m-a ajutat mersul  la biserica! Aveam un dascal bun la scoala primara si cat ne-a ajutat  si acela. Ne invata cantece nationale si imne bisericesti. La Biserica,  in duminici canta Doxologii, antifoanele, Sfinte Dumnezeule… Heruvicul. –  Cantau si fetele?

– Da, toti copiii impreuna. Demult,  Biserica era alaturi de scoala si ne jucam in jurul Bisericii. La  sarbatori dascalii ne duceau la Biserica, desi pierdeam vreo lectie.  Dascalul prefera sa piarda ora ca sa mearga copiii la Sfanta Liturghie.  Asa erau invatati si sfintiti copiii si deveneau mielusei. Aveam si un  dascal evreu, dar nu ne invata religie ci venea o invatatoare si ne  preda religia. Cu toate ca era evreu, ne ducea pana la Biserica. Iar in  Biserica toti copiii stateau cuminti in picioare.

Astazi vad cum ii departeaza pe copii de  Biserica, cum s-au salbaticit, cu toate ca in Biserica copilul se va  linisti, va deveni un copil bun, pentru ca primeste binecuvantarea lui  Dumnezeu, se sfinteste. Nu ii lasa sa mearga la Biserica spre a nu fi  influentati de cele duhovnicesti. De celelalte prostii, nu numai ca nu  ii departeaza, ci ii si invata chiar. Dar nu inteleg ca daca cei mici  vor fi influentati de Biserica, de religie, in cel mai rau caz – nu vor  mai face neoranduieli, ci vor fi cuminti, vor avea sarguinta pentru  lectii si nu vor fi ametiti ca acum. Pana ce vor creste, si vor fi bine  orientati si in problemele nationale si nu se vor incurca in clici rele,  in droguri, facandu-se nefolositori. Toate acestea nu vor fi stimulente  pentru a deveni oameni buni? Nu recunosc nici macar aceasta? N-o  respecta?

Dar scopul lor este acum sa departeze pe  copii de Biserica. Ii otravesc, ii molipsesc cu diferite teorii, le  clintesc credinta. Ii impiedica de la bine ca sa-i netrebniceasca. Ii  distrug de mici. Si fireste, copiii din mielusei, se fac caprite. Incep  dupa aceea sa impunga urat si pe parinti si pe dascali si pe cei care ii  conduc. Pe toate le rastoarna cu josul in sus: mitinguri, agresiuni,  lipsa de la ore. Si in cele din urma, cand ajung sa ii spintece pe cei  care ii conduc, le va veni si acestora mintea la cap.

Incarca pe copiii cu multe…

Vad copii care au terminat nu numai  liceul ci si facultatea, ca au un scris si fac niste greseli…noi eram la  scoala primara si nu faceam astfel de greseli. Daca sunt studenti la  Filologie sau la Drept, mai e ce mai e, daca sunt insa de la alta  facultate, nu stiu nici sa scrie. In timp ce mai demult la gimnazii era…  – Ca la Universitate, Parinte!

– Vezi, cate invatau atunci copiii si la  scoala primara, cu cat mai mult la gimnaziu. Astazi ii impovareaza cu o  gramada de lucruri si ii zapacesc. Ii ghiftuiesc cu de toate, fara  compensatie duhovniceasca. In scoli copiii trebuie sa invete mai intai  frica de Dumnezeu. Copiii mici sa invete engleza, franceza, germana, –  si nu greaca veche, – muzica, una si alta… Ce sa invete mai intai? Numai  litere si numere, iar pe acelea pe care trebuie sa le invete, despre  Patria lor etc. nu le invata! Nici cantece patriotice. Nimic.

Ia un copil din cei de astazi si  intreaba-l: “In ce judet este satul tau? Cati locuitori are?” Nu va sti  sa-ti raspunda. Ci iti va spune: “Ma duc la autogara, iau autobuzul si  ma duc in sat. Taxatorul stie, ii voi spune ca vreau sa merg in cutare  sat, ii voi plati si ma va duce”. Noi in scoala primara stiam toata  lumea pe dinafara. Pentru ca trebuia sa stii pe de rost orasele  statelor, cu mai mult de cinci sute de mii de locuitori. Dupa aceea  trebuia sa stii raurile cele mai mari in latime si in lungime si cele  imediat mai mici; muntii cei mai inalti etc. – cu atat mai mult ai  Greciei. Am vazut si la mai mari, nu numai la copii mici; studenti sa nu  stie cati locuitori are orasul unde studiaza. Am intrebat pe unul care  este cel mai inalt munte al Greciei si n-a stiut. Care este raul cel mai  mare si n-a stiut. Cel mai mic, nici atat. Student si sa nu stie nimic  despre Patria lui. Vor veni dupa aceea… “prietenii” nostri, vecinii si-i  vor spune:”Asta nu e Patria ta, ci este Patria noastra” si le vor  raspunde:”Bine ziceti, asa este!” Ati inteles? Intr-acolo mergem. Daca  insa vei intreba pe copiii de astazi despre fotbal sau despre televizor,  le stiu pe toate si pe toti pe dinafara.

Si vezi, au venit  copii din Albania si stiau carte. “Unde ati invatat carte?” – intreb pe  epirotii din nord : “In inchisori” – iti raspund ei. Aceia au facut  inchisorile scoli. Iar copiii nostri scolile le-au facut inchisori; s-au  inchis ei singuri inauntru cand le-au ocupat…

Copiii astazi, mai ales adolescentii  sunt ametiti; mai ales in gimnaziu si liceu. La universitate sunt mai  copti. Acolo, de altfel, merg cand vor.

Si in loc sa se  ia unele masuri pentru invatamant, mai rau fac. Ii vad ca si pe cele  duhovnicesti le schimba. Auzi rugaciune scrisa in cartea de citire a  Scolii primare: “Maica Domnului, pruncul tau este cel mai frumos din  lume.” Bre, ce-am ajuns! Ce invatau mai demult copiii la scoala si ce  invata acum! “Caprioara inteleapta, cu coarnele intoarse, aduna-ti  dracusorii tai… sa faca lapte si sa manance nepoteii tai, dracusorii cei  nebuni ai tai”. Haide acum sa invete copiii cei mici astfel de lucruri!  Dar o fac aceasta ca sa puna inainte pe diavolul, ajutand pe satanisti  sa-si faca treaba lor. Dumnezeu sa ajute pentru ca acum copiii nu sunt  ajutati sa se schimbe in sensul cel bun, ci se demonizeaza.

Si prin cunostintele ce le primesc, nu  invata deloc sa lucreze cu mintea, de aceea mintea lor nu le merge. Iar  mintea care nu merge, are inlauntrul ei taraboi. Cei care au facut  inventiile, au lucrat cu mintea lor. Cand erau in nevoie, se gandeau cum  s-o treaca. Astazi cei mai multi cauta sa vada ce scriu cartile, ce  scriu prospectele. Raman la acestea; nimic mai mult. Numai numere si  cifre au toate. Surubul acesta la numarul 1, cealalta la numarul 2, si  daca se intampla sa pateasca ceva vreun surub si nu lucreaza aparatul,  imediat: “Sa chemam mecanicul!” Nu-i taie mintea sa ia o pila, sa  deschida putin gaura ca sa incapa surubul sau sa ia putin plastic sa  infasoare surubul, ca sa stranga, ci indata: “Sa chemam mecanicul!” Ce  sa spun? Si televizorul si celelalte mijloace l-au prostit pe om astazi.  Si oamenii inteligenti ajung in cele din urma casete…Vreau sa subliniez  ca omului trebuie sa-i lucreze mintea. Totul e acolo. Pentru ca daca nu  isi lucreaza mintea, invata acum, sa presupunem, lucrul acesta, dar se  va incurca apoi in celalalt. De aceea scopul este sa-i nasca mintea, sa  afle solutii. Daca nu naste, atunci este subdezvoltat.

Lucrarea dascalului este sfanta

– Parinte, uneori greutatile celor ce instruiesc in scoala, provin mai mult de la colegii lor.

– E nevoie de mult discernamant si  iluminare in epoca noastra, ca fiecare sa se miste corect printre  colegii lui. Pentru fiecare caz e trebuinta de prudenta si iluminare  dumnezeiasca. Uneori chiar sa nu arate ca el crede. Sa se miste fara  zgomot si mai mult sa le vorbeasca prin viata lui ortodoxa. In felul  acesta va ajuta, fara a irita. Mai ales in invatamant unele lucruri sunt  ca o umflatura care uneori e periculoasa, alteori, nu. Daca luam o  pozitie cu o logica nepotrivita, vom face mai mult rau in loc de bine.  Daca se face interventie si umflatura este periculoasa (pricinuitoare de  cancer), va face metastaza. E trebuinta de putina cauterizare, dar cu  atentie.

– In tot cazul, Parinte, si dascalii care vor sa faca treaba buna sunt impiedicati, pentru ca sunt legati.

– Daca vrea cineva, poate afla modul de a  face treaba. Au putut si au aflat modalitati in statele ateiste si nu  pot afla aici? A mers cineva de aici in Bulgaria, si a impartit  cruciulite la copiii unei scoli. Insa unul al partidului, care statea  acolo aproape, a vazut. Invatatoarea, cum a observat, s-a dus, a luat  cruciulitele din mainile copiilor si i-a certat de ce le-au luat. Dar  dupa ce a plecat acel ateu, invatatoarea le-a impartit ea singura  copiilor. Ai vazut cum invatatoarea a fost in regula si cu legea si cu  Dumnezeu? Vezi si invatatorii in Asia Mica in timpul acelor ani grei,  cat au ajutat! Pentru ca lucrau cu inima lor. Ii durea inima, aveau  evlavie, s-au jertfit. Iata si Sfantul Arsenie Capadocianul cu cata  intelepciune s-a purtat in Farasa. A pregatit sala pentru scoala si in  loc de banci, a pus piei de capre sau de oaie cu lana lor. Copiii in  genunchi pe ele urmareau lectiile. In felul acesta intelept, nu irita pe  turci, chiar daca se intampla sa-i vada, caci credeau ca se roaga. Cand  insusi Sfantul Arsenie a vrut sa-i scoata pe copii in excursie, i-a dus  la un ogor al sau care era ca o gradina, chipurile sa faca treaba, si  le spunea:”Daca veti vedea acuma vreun turc, sa va faceti ca lucrati.  Taiati vreo creanga, ca sa creada ca voi curatati gradina.” Si asa  faceau sarmanii, pentru ca daca ar fi inteles turcii ca au mers in  excursie, ar fi avut istorii. Vezi, scoala in ascuns. Cand pleca turcul,  copiii se jucau. Si vara, in vacanta, ii aduna pe copii iarasi in  acelasi mod, ca sa-i ajute si sa nu uite cele ce le-au invatat.

– Parinte, de ce Sfantul Arsenie scria lectiile in turceste cu litere grecesti?

– Pentru ca astfel copiii sa stie  turceste incat sa se poata descurca. Si daca se intampla sa-l prinda  turcii ca ii invata carte pe copii si sa vada litere grecesti, dar  auzind ca citeste turceste, nu se tulburau. Asadar copiii invatau si  turceste, iar turcii nu se iritau. Toate pe care le traise Sfantul:  scumpatatea Ortodoxiei, evlavia, le transmitea elevilor lui.

De aceea spun ca, daca vrea cineva poate  face treaba buna cu copiii, oriunde s-ar afla. Mi-a cazut in maini o  carte frumoasa, scrisa de o invatatoare, despre Epirul de nord. E mai  vrednica decat cinci sute de barbati. Cum vorbea ateilor! Titirez ii  facea. Bravo ei!

Mare lucru e dascalul corect, mai ales  in zilele noastre! Copiii sunt casete nescrise. Sau le umplu cu cantece  murdare, sau cu muzica bizantina. Lucrarea dascalului este sfanta. Are  mare responsabilitate. Daca ia aminte, poate lua mare plata de la  Dumnezeu. Sa se ingrijeasca sa invete pe copii, frica de Dumnezeu.  Profesorii trebuie sa afle modul prin care sa se transmita copiilor,  unele mesaje despre Dumnezeu si Patrie. Sa semene ei samanta si sa nu  astepte sa rasara imediat. Nimic nu se pierde; candva ea va prinde  radacina.

Si totdeauna cu binele, cu sarguinta, cu  dragoste sa se poarte cu copiii. Sa incerce sa destepte in ei marimea  de suflet. Copilul vrea dragoste, caldura. Multi copii duc desavarsita  lipsa de ea in casa. Daca dascalii vor iubi pe copii, si copiii ii vor  iubi pe ei, si atunci vor face mai usor lucrarea lor. Pe noi dascalul ne  lovea cu varga atunci cand vedea vreo neoranduiala, dar iubea copiii si  copiii il iubeau pe el. N-avea copii, dar iubea mult copiii.

De aceea spun ca sunt buni parintii care  fac multi copii, dar mai buni sunt educatorii corecti care nasc copiii  din lume. Dau oameni renascuti societatii, si astfel se face mai buna.

Cuviosul Paisie Aghioritul

 

http://www.ortodoxia.md/articole-preluate/7084-distrugerea-copiilor-de-azi-prin-invmant

 

Acest articol a fost publicat în PAISIE AGHIORITUL și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un comentariu